Treinreis tussen Bandung en Banjar (of door naar Yogyakarta)

Een van de mooiste routes die je per trein kunt maken in Indonesië is op het traject Bandung naar Surabaya en loopt van Bandung langs Bandjar tot aan Yogyakarta. Van Yogyakarta tot aan Surabaya zou minder mooi moeten zijn. Ik heb dit deel niet gezien, dus kan niet zeggen het nu mooi is of niet. Maar het kan een hele nuttige manier zijn van vervoer als je geen zin hebt om grote stukken met de auto of het vliegtuig te reizen.

Een stukje geschiedenis (deel 1)

Het spoor waarover je rijdt ligt er al sinds de koloniale tijd. Het is gelukkig bewaard gebleven en nog steeds in gebruik. De treinen en stations zijn modern en de treinen rijden op tijd. Verder op deze pagina heb ik een aantal historische en moderne kaarten opgenomen die laten zien hoe het spoortraject was en hoe het nu is. Maar dat is meer voor de historische nerds onder ons, eerst maar eens een doorkijkje geven van de reis.

Wat valt er te zien

Tijdens de rit kom je langs de meest prachtige landschappen en ook langs het echte Javaanse leven (langs het spoor dan). Bij de grote steden zie je zeker ook minder mooie plaatjes met bouwvallen waar mensen toch nog wonen. Verder langs de route wordt het steeds idyllischer.

Bewegend beeld

Klik op full-screen om de video groot te zien.

Klik op full-screen om de video groot te zien.

Na deze treinreis gingen we verder met de auto naar Pangandaran.

Een stukje geschiedenis (deel 2)

Zoals eerder aangegeven is het spoor waarover je zal rijden al aangelegd in de tijd dat Indonesië nog Nederlands Indië was. Dit is mooi te zien wanneer we de spoorkaarten naast elkaar leggen. De eerste twee laten enkel het relevante stuk spoor zien (Bandung > Yogyakarta).

Spoor tussen Bandung en Yogyakarta rond 1920 (bron Universiteit Leiden)
Spoor tussen Bandung en Yogyakarta nu (bron KAI)

De twee volledige kaarten van Java

Onderstaande kaarten laten zien dat grote delen van het spoor nog steeds zo zijn als honderd jaar geleden. Met name in noord Java is er wat spoor bijgekomen of zijn tramlijnen opgewaardeerd naar treinrails.

Het spoor is in hoofdlijnen goed onderhouden en er rijdt sinds 2023 zelfs één hogesnelheidstrein op het traject Jakarta > Bandung. Door hoge kosten tijdens de aanleg is deze helaas wel onbetaalbaar geworden voor de meeste Indonesiërs met omgerekend 16 euro per ticket. Voorlopig zullen er dan ook geen nieuwe HSL lijnen bijkomen helaas.

Spoor rond 1920 (bron Universiteit Leiden)
Spoor anno 2024

Na deze treinreis gingen we verder met de auto naar Pangandaran.